Załącznik do Uchwały Nr 194/2014 DRL

Załącznik do Uchwały Nr 194/2014 DRL z dnia 09 października 2014 r.

STATUT
FUNDACJI  
DLA WIEDZY I MĄDROŚCI

Postanowienia ogólne

§ 1

Fundacja pod nazwą DLA WIEDZY I MĄDROŚCI, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Dolnośląską Izbę Lekarską we Wrocławiu zwaną dalej fundatorem uchwałą DRL nr 194/2014 z dnia 09.10.2014 r., aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza………….w kancelarii notarialnej we Wrocławiu, ul…………………,
w dniu……………….. Rep. A………………  

§ 2

1. Fundacja posiada osobowość prawną.

2. Fundacja działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego statutu.

§ 3

1. Siedzibą fundacji jest miasto Wrocław.

2.  Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy tym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić  działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

4. Fundacja ma prawo powoływać oddziały terenowe , zakłady lub przedstawicielstwa.

5. Fundacja używa podłużnej pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.

§ 4

Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.

§ 5

Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia.

Cele Fundacji i  sposoby ich realizacji

§ 6

Celami Fundacji są:

1. Organizowanie wszystkich form szkoleń i konsultacji w tym z wykorzystaniem systemów informatycznych.

2. Propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w ochronie zdrowia.

3. Organizowanie przyjazdów specjalistów z zagranicy  dla realizacji szkoleń specjalistycznych.

4. Organizowanie wyjazdów polskich lekarzy na zajęcia warsztatowe do placówek medycznych za granicą.

5. Wspomaganie prawne i organizacyjne inicjatyw w zakresie przekształceń własnościowych i organizacyjnych w ochronie zdrowia.

6. Wspieranie lekarskich towarzystw naukowych.

7. Współpraca z innymi z organizacjami pozarządowymi w realizacji podobnych celów.

8. Wspieranie inicjatyw środowiska lekarskiego w zakresie propagowania kultury fizycznej i sportu.

9. Promocja twórców kultury środowiska lekarskiego.

10. Ustanawianie nagrody za najlepszą pracę specjalizacyjną oraz doktorską.

11. Wspomaganie finansowe Biblioteki Lekarskiej Dolnośląskiej Izby Lekarskiej we Wrocławiu.

12. Wspieranie inicjatyw proekologicznych i rozwijanie oraz umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju zdrowego stylu życia.

13. Inicjowanie oraz wspieranie działań na rzecz ochrony zdrowia osób starszych lub osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

14. Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

§ 7

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1. Tworzenie i utrzymywanie własnej bazy dydaktycznej na potrzeby doskonalenia zawodowego lekarzy i innych grup zawodowych.

2. Pozyskiwanie środków zewnętrznych w szczególności pochodzących z budżetu Unii Europejskiej

3. Pomoc finansową w pokryciu kosztów szkolenia lekarzy prowadzonego za odpłatnością przez innych organizatorów szkolenia.

4. Zapraszanie wybitnych specjalistów krajowych i zagranicznych na organizowane sympozja i konferencje naukowe.

5. Fundowanie stypendiów , gratyfikacji , nagród dla wyróżniających się zawodowo lekarzy.

6. Propagowanie postaw mających upowszechnić i umocnić etos zawodu lekarza.

7. Zapraszanie i dofinansowanie kosztów pobytu lekarzy polskiego pochodzenia w celu umożliwienia im udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w kraju.

8. Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi  oraz partnerami zagranicznymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.

9. Działania monitorujące dostępność oraz jakość świadczonych usług zdrowotnych w regionie.

10. Działalność informacyjną, promocyjną, edukacyjną  i badawczą.

§ 8

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.

Majątek i dochody Fundacji.

§ 9

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 5.000 (pięć tysięcy) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§ 10

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

1. darowizn, spadków, zapisów,

2. dotacji i subwencji oraz grantów, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

4. dochodów z majątku Fundacji.

5. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych,

6. odsetek bankowych,

7. dochodów z działalności gospodarczej.

§ 11

1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców  lub zastosowaniem zasad ustanowionych  przez donatorów.

2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.

3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

§ 12

Fundacja , bez wyjątków nie może:

a) udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej , pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej” osobami bliskimi”,

b) przekazywać jej majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c) wykorzystywać majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu fundacji,

d) kupować na szczególnych  zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

Władze Fundacji.

§ 13

1. Władzami fundacji są:

a) Fundator,
b) Rada Fundacji,
c) Zarząd Fundacji.

§ 14

Fundatorem jest Dolnośląska Izba Lekarska we Wrocławiu, reprezentowana przez  Dolnośląską Radę Lekarską we Wrocławiu, w imieniu której występuje Prezes DRL albo ustanowiony przez DRL pełnomocnik.
Do wyłącznych uprawnień Fundatora należą:

a) dokonywanie zmian statutu Fundacji,
b) likwidacja lub połączenie Fundacji,
c) powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji i ustalenie liczby członków Rady,
d) powoływanie oddziałów terenowych, zakładów lub przedstawicielstw Fundacji.

Rada Fundacji.

§ 15

1. Rada Fundacji jest kolegialnym organem  stanowiącym, kontrolnym i  nadzorującym Fundacji.

2. Rada Fundacji składa się z trzech do  dziesięciu członków.

3. Przewodniczącego i członków Rady  powołuje i odwołuje Dolnośląska Rada Lekarska we Wrocławiu.

4. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

5. Przewodniczący wyznacza swojego zastępcę spośród pozostałych członków Rady, który  zastępuje Przewodniczącego w przypadku jego nieobecności.

6. Skład Rady może ulegać zmianie na skutek powołania, odwołania, ustąpienia  lub śmierci członka Rady.

7. Członek Rady Fundacji może być w każdym czasie odwołany, jeżeli:

a) działał na szkodę fundacji,
b) w sposób trwały uchylał się od udziału w pracach Rady,
c) skazano go prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne,
d) pozbawiono go praw publicznych lub utracił zdolność do czynności prawnych,
e) zaistniały okoliczności, które w długotrwały sposób uniemożliwiają lub w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji członka Rady,
f)  powołano członka Rady do Zarządu Fundacji.

W takich przypadkach odwołanie następuje na wniosek Rady wyrażony przez podjęcie uchwały bezwzględną większością głosów. W głosowaniu nad powzięciem uchwały nie bierze udziału członek , którego odwołanie dotyczy.

8. Rada Fundacji jest powoływana na czteroletnią kadencję.

9. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji. Ponadto członkami Rady nie mogą być osoby pozostające z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa , powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

10. Członkowie Rady pełnią swe funkcje bez wynagrodzenia, mogą jednak otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów ponoszonych w związku z pełnieniem funkcji.

§ 16

1. Każdy członek Rady Fundacji ma prawo do jednego głosu przy podejmowaniu uchwał.

2. Wszystkie uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą  większością głosów, za wyjątkiem uchwał w sprawie wniosków o odwołanie  członka Rady Fundacji oraz uchwały w sprawie odwołania zarządu lub poszczególnych członków zarządu, które to uchwały zapadają bezwzględną większością głosów.

3. W razie równości głosów  decyduje głos Przewodniczącego.

4. Do podjęcia uchwały przez Radę Fundacji konieczna jest obecność co najmniej połowy składu jej członków.

5. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje z własnej inicjatywy lub na wniosek któregokolwiek z jej członków,  albo na  wniosek Zarządu,  Przewodniczący lub jego zastępca.

6. Uchwały Rady Fundacji i protokoły z posiedzeń podpisują wszyscy członkowie uczestniczący w posiedzeniu.

7. Dopuszcza się podejmowanie przez Radę uchwał w formie pisemnej, bez odbycia posiedzenia.

8. Rada Fundacji zbiera się co najmniej dwa razy w roku.

9. Rada Fundacji może uchwalić regulamin określający szczegółowe zasady jej działania.

§ 17

Do zakresu działania Rady należy w szczególności:

1. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,

2. Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu Fundacji,

3. Ocena pracy członków Zarządu Fundacji,

4. Wnioskowanie o zmianę statutu Fundacji, połączenie z inną fundacją lub jej likwidację.

5. Wyrażanie zgody na zaciąganie przez Zarząd Fundacji zobowiązań majątkowych powyżej kwoty 25.000 zł. .

6. Ocena rocznych merytorycznych i finansowych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji oraz udzielenie członkom Zarządu absolutorium,

7. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i wysokości ich wynagrodzenia.

8. Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.

9. Nadzór nad działalnością Fundacji.

§ 18

Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:

1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,

2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§ 19

1. Osobom szczególnie zasłużonym dla Fundacji  Rada Fundacji może przyznać tytuł „Zasłużony dla Fundacji  DLA WIEDZY I MĄDROŚCI „.

2. Osoba , której przyznano tytuł „Zasłużony dla Fundacji  DLA WIEDZY I MĄDROŚCI  ” ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady Fundacji, występować z wnioskami i inicjatywami, bez prawa głosu.

Zarząd Fundacji.

§ 20

1. Zarząd fundacji kieruje bieżącą działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Zarząd podejmuje wszelkie niezbędne działania, które nie są zastrzeżone dla Rady Fundacji.

3. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a) uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
b) uchwalanie regulaminów,
c) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
d) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
e) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,

4. Zarząd Fundacji składa się z trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na czteroletnią kadencję.

5. Funkcję członka Zarządu można pełnić  nieprzerwanie  nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie kadencje

6. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.

7. Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.

8. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać od Fundacji wynagrodzenie w wysokości miesięcznej nie wyższej niż jednokrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

§ 21

1. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał. Uchwały Zarządu zapadają, jeżeli za ich podjęciem opowiedzą się dwaj członkowie Zarządu.

2. W głosowaniach przy podejmowaniu uchwał członkowie Zarządu mogą głosować wyłącznie za lub przeciw podjęciu danej uchwały.

3. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub osoba przez niego upoważniona, powiadamiając o terminie i planowanym porządku posiedzenia. Powiadomienie może następować na piśmie lub w formie poczty elektronicznej.

4. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.

5. Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.

Sposób Reprezentacji

§ 22

Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków Fundacji  składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.

Działalność Gospodarcza Fundacji

§ 23

1. Na potrzeby związane z realizacją celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

2. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji będzie  w szczególności:

a) działalność placówek kształcenia praktycznego, ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzenie kursów przygotowujących do egzaminu z wiedzy zawodowej, prowadzenie kursów udzielania pierwszej pomocy, prowadzenie pozostałych pozaszkolnych form edukacji związanych głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym. (PKD 85.59B),

b) doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22 Z),

c) działalność usługowa pozostała , gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 96.09Z),

d) działalność wydawnicza  (PKD 58.11Z),

e) działalność naukowa (PKD 72.19Z).

Połączenie z inną fundacją.

§ 24

1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

3. Decyzję o połączeniu  z inną fundacją podejmuje Fundator.

Likwidacja Fundacji.

§ 25

1. O likwidacji Fundacji postanawia Fundator w przypadkach określonych w przepisach prawa.

2. Postanowienie o likwidacji Fundacji określa przeznaczenie pozostałych po likwidacji środków finansowych i majątku Fundacji.

3. Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przeznaczone na podstawie uchwały Dolnośląskiej Rady Lekarskiej na rzecz działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych do Fundacji celach statutowych.

4. Likwidatorem Fundacji jest Zarząd Fundacji.

Autor: lek. Jacek Chodorski, dr n. med. Urszula Kanaffa-Kilijańska

Podmiot odpowiedzialny: Dolnośląska Izba Lekarska

Dokument opublikowany przez: Wiktor Wołodkowicz

Data publikacji: 18 października 2014 o 10:45

Numer aktualnej wersji: 0